Monday, June 15, 2009

~ Aku Keliru

assalamualaikum ..

Dah lama x update blog... sllu pun duk copy paste luahan or artikel org ja..

teringin jugak nak 'berkata2', tapi masa dan keadaan menghadkan waktu untuk memerah otak meluahkan kata2 hati yang tersimpan..hu2.


duk x duk... tahun ni dah masuk bulan JUN 2009... ermm... masa sungguh pantas berlalu.. tapi hakikatnya kita duk laguni jugak.. tup2.. dosa yang bertambah ekoran umur yang bertambah.. uwaaaaaa!!



Ada org cakap, makin lama hidup, makin byk pengalaman akan dapat. Dan krn itu, makin matanglah seseorg menafsirkan sesuatu situasi @ keadaan.

Ermm.. ade benar kah? REALITINYA... hidup lama tak bermakna fikiran dan tindakan kita itu betul. tak bermakna juga jawatan BESAR kita itu menandakan idea dan tingkahlaku kita itu betul.

Ada org, diam itu senjata, tapi buatnya menjadi... ada orang kata2nya sgt memberangsangkan, tapi kejadiannya tidak relevan.. ade jugak, diam semakin diam... diam je ler kejenyer!!

Ada org pulak, tindakannya very fantastic!, energetic!,realistic!.. tetapi, at the end of the day... baru ku tahuuuu, ade udang disebalik mee!!

Jangan begitu... kadang kita lupa.. duk bertungkus lumus melakukan sesuatu, kita lupa, niat yang halus yang sangatt jauuuuhh di sudut hati, ade satu titik tanda menghantui pergerakan kita sebenarnya.. dengan kuasa titik yg kita tidak sadar itu, kita membayangkan bahawa kitalah yang TERBAIK dan PALING IKHLAS di muka bumi..jangan begitu... nauzubillah..

Heran, sangat menghairankan.. apakah sebenarnya pemikiran yang bijak itu tanda sifat dan peribadi yang mulia?.. ragam kita semakin hari semakin 'rabun'... catatnya begini dan begitu..putih hitam di asingkan.. tetapi hakikatnya 'mata kian rabun' dengan azimat 'zaman dah berubah' mungkin.. atau kaburnya krn amalan kita kononnnya kita sudah melaksanakan dengan cara YANG PALING betul..

sekarang? umpama melalui hari2 mendatang tanpa rasa bimbang KIAMAT SUDAH MENGHAMPIRI. Akhirat itu BENAR. KEMATIAN itu BENAR.. kadang kita lupa ungkapan ini.. ya, mengungkapnya sangat mudah, namun mengingatinya dalam nafas seharian kita sangat payah. kalau tak, mana mungkin kita hidup yg belum tentu esok masih ada ni, masih terasa hati dengan seseorg, masih lagi berdendam dengan seseorang, masih bimbang tak dak duit , bimbang mintak kerja tak dapat2... mintak KPLI ponnn tak dapat2 lagikk!!.. begitu dan begini... sampai emosi terganggu secara halusi, pemikiran mempengaruhi tindakan sehingga kita lupa

"Oleh itu akuilah kesucian Allah (dengan mengucap: Subhaanallah!) - Tuhan yang memiliki dan menguasai tiap-tiap sesuatu, dan kepadaNyalah kamu semua dikembalikan.." (Yasin : 83)

2 comments:

  1. smg hari ini lebih baik dari semalam dan hari esok lebih balik dari hari sebelumnya

    ReplyDelete
  2. salam sobat
    ada AWARD sederhana untuk mba KARIMI,,mohon diterima ya,,di blog NURANURANIKU,sahabat lama di ALJUBAIL,S,A,trims.

    ReplyDelete

BlogPlay

Share your links easily.