Friday, April 23, 2010

LUANGKAN 10 MINIT MEMBACA ARTIKEL INI

 SETELAH BERTAHUN-TAHUN MEMBERITAHU ORANG BAHAWA KEMOTERAPI SAHAJALAH SATU-SATUNYA JALAN UNTUK DICUBA DAN MELENYAPKAN KANSER, JOHN HOPKINS AKHIRNYA MULA MEMBERITAHU ANDA BAHAWA ADA JALAN ALTENATIF LAIN
  
1. Setiap orang memiliki sel kanser dalam badan. Sel-sel kanser ini tidak dapat dikesan dalam ujian-ujian biasa makmal patologi sehinggalah mereka telah membahagi menjadi beberapa billion. Apabila doktor mengatakan tidak ada lagi sel kanser di dalam badan selepas rawatan kepada pesakit kanser, ia hanya bermaksud bahawa ujian-ujian tidak dapat mengesan kehadiran sel-sel kanser kerana mereka belum lagi mencapai saiz yang dapat dikesan.
2. Sel-sel kanser wujud antara 6 kepada lebih 10 kali dalam hidup seseorang sepanjang hayatnya. 
3. Bila sistem imun seseorang itu kuat, sel-sel kanser akan dimusnahkan dan dicegah dari melipatganda menjadi ketumbuhan. 
4. Bila seseorang memiliki sel kanser, ini bermakna bahawa ia memiliki kekurangan nitrisyen yang teruk. 
5. Untuk menyelesaikan kekurangan nutrisyen ‘multiple’, menukar diet dan menambah suplemen akan menguatkan sistem imun. 
6. Kemoterapi melibatkan kaedah meracun sel-sel kanser yang cepat membesar dan pada yang sama membunuh sel-sel sihat yang cepat membesar di dalam sum-sum tulang, trek usus, testis, umbi rambur dan sebagainya, dan mengakibatkan kerosakan organ seperti hati, buah pinggang, jantung, peparu dan lain-lain.
7. Radiasi pula semasa membunuh sel-sel kanser, pada masa yang sama turut membakar, merosakkan dan mengakibatkan parut pada sel-sel, tisu-tisu dan organ-organ yang sihat.
8. Diperingkat awal rawatan, kemoterapi dan radiasi selalunya mengecilkan saiz ketumbuhan. Bagaimanapun penggunaan berpanjangan tidak menghasilkan pemusnahan ketumbuhan.
9. Apabila badan menerima bebanan toksin berlebihan daripada kemoterapi dan radiasi, system imun akan samada menjadi terkompromi ataupun rosak sama sekali. Oleh demikian seseorang akan terdedah kepada pelbagai jangkitan dan komplikasi.
10. Kemoterapi dan radiasi menyebabkan sel-sel kanser bermutasi dan menjadi kebal dan amat sukar dibunuh. Pembedahan pula mendedahkan kemungkinan sel-sel kanser berjelera ketempat lain.
11. Cara berkesan memerangi kanser ialah membiarkan sel-sel kanser berlapar dengan tidak membekalkan makanan untuk ia membiak.
SEL-SEL KANSER HIDUP DENGAN MEMAKAN:
 A.   Gula, adalah makanan utama. Memotong bekalan gula mengurangkan makanan utama sel-sel kanser. Gantian gula seperti Nutrasweet dan Equal dibuat dari Aspartame dan ini amatlah berbahaya. Gantian yang lebih baik ialah madu Manuka atau molass (gula merah) itupun dalam kuantiti paling kecil. Garam dalam pasaran mengandungi bahankimia yang dicampur, menjadikannya putih dan ini tidak baik untuk badan. Altenatif yang lebih baik ialah Bragg’s aminos atau garam laut (ORANG BARAT MEMBUAT KITA MENUKAR DARI GARAM LAUT KEPADA GARAM BERIODIN PUTIH)
B.   Susu menyebabkan badan merembeskan mukus terutamanya dalam trek gastro-intestin. Kanser hidup atas mucus. Dengan menggantikan susu kepada sususoya yang tidak dimaniskan, sel-sel kanser akan kelaparan.
C.   Sel-sel kanser membiak dan selesa dalam persekitaran yang asidik. Diet yang kaya dengan daging adalah asidik dan baik digantikan dengan ikan dan sedikit ayam kampong. Daging daripada lembu dan ayam daging(ternakan komersil) mengandungi antibiotik haiwan, hormon dan parasit haiwan yang semuanya sangat berbahaya kepada orang yang mengidap kanser
D.   Diet terdiri dari 80% sayur segar, jus, bijirin, biji, kekacang dan buah-buah kecil memberikan badan persekitaran yang alkaline. Kuranglebih 20% bolehlah dari makanan yang dimasak.jus sayuran segar membekalkan enzimhidup yang mudah lagi cepat diserap dan sampai ketahap sel dalamasa 15 minit yang menyempurnakan pemakanan dan mempercepat tumbesaran sel-sel yang sihat. Untuk mendapatkan enzim-enzim hidupyang perlu bagi membina sel-sel yang mantap, cuba minum jus sayur-sayuran segar dan menambah ulam dan sayur mentah 2 hingga 3 kali sehari semalam. Enzim rosak dan musnah pada suhu 40 selsius (104 F).
E.   Elakkan  meminum banyak kopi, campuran kopi, teh dan coklat kerana kandungan kafein yang tinggi. Teh hijau dan koko adalah pilihan yang lebih baik kerana mereka memiliki kemampuan membunuh kanser. Air – paling baik ialah meminum air yang ditapis alkali terion kerana disamping mengekalkan pH darah ia bebas toksin dan logam berat, ia membekalkan galian-galian pada saiz nano dan kaya dengan oksigen. Air suling dan RO adalah asidik, elakkan.
12. Protin daging sukar dihadam dan memerlukan banyak enzim penghadaman. Daging yang tidak hadam yang tinggal berbaki dalam usus bertukar mengakibatkan pengumpulan lebih banyak toksin.
13. Dinding sel-sel kanser memiliki lapisan protin yang kukuh. Dengan mengelakkan makan atau mengurangkan makan daging, keadaan akan menjadi kaya dengan enzim-enzim yang mampu menyerang dinding protin sel-sel kanser bagi membolehkan ‘sel-sel pembunuh’ badan memusnahkan sel-sel kanser.
14. Sesetengah suplemen (makanan tambahan) membina sistem imuniti (antioksidan, galian, vitamin, asid lemak essential dll) bagi membolehkan ‘sel-sel pembunuh’ badan membunuh sel-sel kanser.
15. Kanser adalah satu penyakit minda, badan dan ruhani. Semangat proaktif dan positif akan membantu pahlawan kanser menjadi pemenang. Sifat marah, tidak pengampun dan merajuk menjadikan badan bertukar kesuasana persekitaran yang terlalu tertekan (stress) dan asidik. Belajarlah menjadi penyayang dan pemaaf, bertukarlah kepada seorang yang tenang, relaks dan manfaatkan hidup ini.
16. Sel-sel kanser tidak dapat keselesaan dalam persekitaran yang banyak oksigen. Riadhoh harian dan mengamalkan pernafasan secara dalam membantu membekalkan lebih oksigen ke tahap sel(selular).
TOLONG TERUSKAN MEMBACA
1. tiada bekas plastik dalam ketuhar ‘microwave’
2. tiada botol plastik dalam ‘freezer’
3. tiada pembungkus plastik dalam ketuhar ‘microwave’
 John Hopkins baru-baru ini telah pesanan ini dalam ‘newsletter’nya. Maklumat ini juga diedarkan dalam Walter Reed Army Medical Centerbahawa bahan Dioxin adalah penyebab kanser, terutamanya kaser payudara.
Dioxin amatlah beracun kepada sel-sel badan. Jangan bekukan botol-botol plastik berisi air kerana ini membuatkan botol plastik melepaskan dioxin ke dalam air. Dr Edward Fujimoto, ‘Wellness Program Manager di Hospital Castle telah menjelaskan bahaya kesihatan oleh dioxin dalam satu program televisyen. Beliau menjelaskan keburukan dioxin terhadap manusia. Beliau melarang membakar makanan menggunakan plastik dalam ‘microwave’. Ini terutamanya berbahaya bagi maknan yang mengandungi lemak. Katanya kombinasi lemak, suhu tinggi dan plastik melepaskan dioxin ke dalam makanan yang akhirnya memasuki sel-sel badan. Sebaliknya beliau menyarankan menggunakan kaca atau tembikar bagi memanaskan makanan. Kertas tidaklah begitu buruk kesannya tetapi kita tidak tahu apa didalamnya. Ianya adalah lebih selamat bila menggunakan kaca atau tembikar.
Alih bahasa oleh MAHADI BIN ARIFIN R. Ph 747

0 comments:

Post a Comment

BlogPlay

Share your links easily.